Vil du stå i spidsen for et af Hvidovre Kommunes mest ambitiøse byudviklingsprojekter med fokus på superliga, atletik og foreningsliv? Har du stærke projektlederkompetencer, blik for både strategi og proces, og trives du i det politiske rum? Så er du måske den programleder, vi søger. Hvidovre Kommune søger en erfaren og strategisk program-/projektleder til at drive udviklingen af et ambitiøst byudviklingsprojekt for fremtidens idræts- og foreningsliv. Det omfatter blandt andet udvikling af Hvidovre Stadion til superligaen, etablering af nyt atletikstadion og idrætshal, grøn aktivitetspark og nye løsninger for foreningslivet.
Projektet er i en modningsfase, og du får en central rolle i at udvikle og konkretisere den samlede vision, skabe fremdrift, sikre politisk forankring og samle trådene på tværs af projektets mange samarbejdspartnere og interessenter. Det er forventningen, at projektet på sigt vil overgå til et samlet program med snitflader til blandt andet ejendomsområdet.
Der er flere grunde til at det er en attraktiv stilling:
•Sæt aftryk på Hvidovres udvikling - superliga, atletik og foreningsliv
Du bliver programleder i et af Hvidovre Kommunes mest ambitiøse og strategisk vigtige udviklingsprojekter. Projektet samler dagsordener inden for byudvikling, idræt, fritid og borgerinddragelse, og du får mulighed for at sætte et aftryk på kommunens fysiske og sociale rammer, som vil præge området i mange år fremover.
• Strategisk rolle
Du træder ind i et projekt med politisk interesse og opbakning. Der er etableret en styregruppe og projektgruppe, og du får en central rolle i at skabe fremdrift, koordinering og fælles retning. Du bliver en nøgleperson i et projekt, hvor der er høje ambitioner og store forventninger – og hvor du får mulighed for at præge både proces og resultat. Du får ansvar for at aktivere projektgruppen og skabe følgeskab, og du bliver en vigtig sparringspartner for styregruppen.
• Bred berøringsflade
Du bliver en del af en organisation, hvor samarbejdet på tværs vægtes højt, og hvor der er stor tillid til faglighed og initiativ. Du får et stort ansvar og berøringsflade og mulighed for at arbejde tæt sammen med både politikere, direktører, fagcentre, byudviklere og lokale ildsjæle fra idrætsklubber og foreninger
• Projekt- og programledelse på øverste niveau
Du får mulighed for at udvikle dine kompetencer inden for strategisk projekt- og programledelse, interessenthåndtering og politisk betjening. Du kommer til at arbejde med økonomiske og juridiske modeller, herunder finansieringsmodeller, offentligt-privat samarbejde og risikohåndtering, og du får erfaring med at drive beslutningsprocesser i et politisk styret miljø.
Dine vigtigste opgaver Som programleder får du en nøglerolle og vil sammen med andre blandt andet skulle:
- Udvikle og konkretisere den politiske vision for fremtidens idræts- og foreningsliv i Hvidovre Kommune. Der er et stort udviklingsrum, som du har mulighed og ansvar for at definere sammen med interne og eksterne interessenter.
- Udarbejde beslutningsgrundlag og sikre politisk forankring – herunder betjening af forligskreds og politisk følgegruppe, hvor du vil være udførende og skrivende på sagsfremstillinger og koordinere de faglige input.
- Lede og koordinere det samlede projekt med mange spor og aktører – herunder skabe overblik, sikre fremdrift og varetage koordinering af beslutningsrækkefølger og milepæle.
- Være bindeled mellem projektgruppe, styregruppe og politisk niveau – og sikre tydelig kommunikation af beslutninger og hensyn.
- Facilitere samarbejde på tværs af fagligheder, centre, investorer og eksterne rådgivere, herunder analysere økonomiske og juridiske modeller for finansiering, offentligt-privat samarbejde og risikohåndtering.
- Facilitere dialog og samarbejde med foreninger og brugere i forbindelse med udvikling og placering af nye idræts- og fritidsfaciliteter – herunder sikre, at løsningerne afspejler foreningernes behov og fremtidige muligheder via fx inddragelsesforløb, workshops, interviews og møder.
Derudover forventer vi, at du:
- Har erfaring med projektledelse, og har de fornødne kompetencer og værktøjer til at drive og skabe sammenhæng mellem flere spor og aktører i spændingsfeltet mellem strategi, teknik og politiske dagsordener.
- Har indsigt i og forståelse for de dynamikker, der præger udviklingsprojekter i en offentlig kontekst – herunder samspillet mellem fysiske rammer, civilsamfund, erhvervsliv og politiske prioriteringer.
- Evner at omsætte overordnede politiske visioner til konkrete beslutningsoplæg og handlingsplaner. Motiveres af at udvikle og definere rammer og indhold i projektets modningsfase.
- Formår at skabe fælles retning og ejerskab blandt mange aktører – herunder foreninger, investorer, rådgivere og fagcentre.
- Har en samarbejdende og dialogorienteret tilgang, og er god til at skabe følgeskab og motivation, også når du leder uden formelt personaleansvar og med deltidsallokerede projektmedarbejdere.
- Har stærke kommunikative evner – både mundtligt og skriftligt – og kan formidle komplekse budskaber til forskellige målgrupper.
- Har økonomisk og juridisk forståelse – eller mod på at tilegne dig det – fx ift. finansieringsmodeller, risikohåndtering og offentligt-privat samarbejde.
Projektet er organiseret med en projektgruppe, hvor medarbejderne typisk er tilknyttet med omkring 30 % af deres tid. Det betyder, at du som programleder skal være tydelig i din prioritering, sikre klare opgavebeskrivelser og skabe motivation og ejerskab hos deltagerne. Du skal kunne aktivere projektgruppen og samtidig være opmærksom på, at leverancerne skal balanceres med deres øvrige opgaver.
Organisationen arbejder aktivt med at sikre, at projektet har den nødvendige tyngde og opbakning. Styregruppen har en vigtig rolle i at understøtte fremdrift og sikre, at projektet prioriteres i de relevante fagcentre. Du får opbakning til at skabe tydelighed omkring mandat, ressourcer og roller, og du bliver sammen med styregruppen ansvarlig for den fortsatte udvikling af projektets organisatoriske rammer.
Projekt- og styregruppe består af hhv. medarbejdere og ledere fra de relevante fagcentre: Center for Kultur og Fritid; Center for Trafik og Ejendomme samt Center for Plan og Miljø samt ad hoc fra jura og kommunikation.
Om afdelingen du bliver en del af I det daglige bliver du en del af kommunens Projektkontor, hvor der udover dig er en koordinator, en projektleder og en studentermedhjælp. Projektkontoret er en tværgående enhed, som arbejder tæt på direktionen. Projektkontoret er fysisk placeret i Udvikling, Erhverv og Kommunikation, Center for Digitalisering, Erhverv og Kommunikation. I afdelingen har dine 14 kolleger ansvar for kommunikation, tværgående udvikling, erhverv og fundraising, og stemningen er engageret, uhøjtidelig og trivslen er høj. Fleksibilitet er vigtigt for os og den går begge veje. Vi har mange snitflader til resten af organisationen og stor viden om, hvad der foregår – og vi deler det gerne og naturligt med hinanden.
Om direktionen og din daglige leder Din primære sparringspartner på projektet vil være styregruppen og især kommunaldirektør og styregruppeformand, Jakob, og du vil både være tæt på direktionen og indgå i et fagligt miljø, hvor du kan sparre med andre projektledere. Selvom du skal arbejde uafhængigt og med stor selvstændighed, kan du få brug for din faglige leder Trine, som er sekretariats- og udviklingschef i Ledelsessekretariatet og din personaleleder Hanne, som er centerchef for Digitalisering, Kommunikation og Erhverv. Trine og Hanne arbejder sammen om at give dig en god støtte for at lykkes med opgaven.
Løn og ansættelsesvilkår Løn- og ansættelsesvilkår følger af gældende overenskomst mellem KL og den forhandlingsberettigede organisation med tillæg efter kvalifikationer. Der vil være mulighed for at ansættelse som chefkonsulent.
Stillingen er på 37 timer om ugen.
Ansættelsesproces Sidste frist for indsendelse af ansøgning er mandag den 4. november 2025.
Der er planlagt 1. samtale mandag d. 11. november og 2. samtale tirsdag d. 19. november med henblik på ansættelse den 1. januar 2025. Der vil blive en personprofiltest imellem 1 og 2. samtale.
For yderligere informationer om stillingen kan du kontakte:
Faglig leder og sekretariats- og udviklingschef i Staben for Politik, Ledelse og Jura Trine Schløer trisc@hvidovre.dk eller 2849 9751 (send en SMS) – kan kontaktes fra uge 43
Personaleleder og centerchef for Center for Digitalisering, Erhverv og Kommunikation Hanne Fjorbak Rasmussen har@hvidovre.dk eller 3639 3012 / 5158 7814
Om Hvidovre Kommune Hvidovre Kommune ligger attraktivt placeret ti minutter fra Københavns Rådhusplads, Øresundsregionen og Københavns Lufthavn. Hvidovre er en kommune i vækst med et befolkningstal på cirka 53.500 borgere. Der er knap 4.000 medarbejdere, heraf ca. 600 administrative medarbejdere, som primært arbejder på Rådhusgrunden.
Hvidovre har grønne arealer, lystbådehavn og spændende, forskellige bymiljøer. Der er alt fra landsbymiljø til moderne tæt og lav bebyggelse, fra bindingsværk til beton og fra gadekær til Filmby. Kommunen er præget af mangfoldighed og har et rigt kultur- og fritidsliv med musikskole, filmværksted, egnsteater samt et hav af sportsklubber.
Det er en veldrevet kommune med nære relationer mellem generationerne. Hvidovre vil fortsat udvikle sig som en attraktiv kommune at bo i for dem, der prioriterer at bo tæt ved ’byens hjerte’ og centralt for hovedstadens mange arbejdspladser. Hvidovre har en vision om at blive en endnu grønnere kommune, og Hvidovre har været klimakommune siden 2008. Kommunen arbejder derfor hele tiden på at indtænke bæredygtighed og klima i vores hverdag og har den grønne omstilling højt på dagsordenen.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Hvidovre Kommune
-Virksomheden tilbyder:
dagarbejde
-Arbejdsgiver:
Hvidovre Kommune, Center for Økonomi og Personale, Hvidovrevej, 2650 Hvidovre
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 04-11-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/9fc57f60-949e-4262-865d-48e91fdfd056