Hvidovre kommune i affaldskrise: Arbejdsnedlæggelse forårsager forsinkelser i affaldshentning

Foto: Genbrugshallen.
dato

Spørgsmål og svar om den aktuelle situation i affaldshåndteringen i Hvidovre Kommune

Den nylige afbrydelse i den normale affaldshentning skyldes en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse fra en gruppe medarbejdere i Affald og Ressource. Dette har medført en forsinkelse i affaldshåndteringen, med konsekvensen af, at affald ikke vil blive hentet som planlagt.

På grund af denne arbejdsnedlæggelse og en manglende indsamlingskapacitet, vil affaldshentningen tidligst blive genoptaget fra uge 12. Indtil da, har kommunen opfordret beboere til at anvende alternative løsninger såsom at benytte pap- eller haveaffaldsbeholdere for rest- eller madaffald. Desuden kan plast, mad- og drikkekartoner placeres i en gennemsigtig pose ved siden af skraldespanden som en midlertidig løsning.

I lyset af klager over dårlige arbejdsforhold hos Affald og Ressource, har Hvidovre Kommune med hjælp fra en ekstern advokat indledt en undersøgelse. Denne undersøgelse, indbragt af Fagforeningen 3F, forventes at vare cirka 2-3 uger. Målet er at genoprette et sundt arbejdsmiljø gennem anbefalinger baseret på undersøgelsens konklusioner.

En leder, som er blevet et omdrejningspunkt for nogle medarbejderes utilfredshed, er fortsat i sit job, idet kommunen understreger, at beslutninger om hjemsendelse skal baseres på et velinformeret og dokumenteret grundlag. Kommunen forpligter sig til at handle retfærdigt og grundigt i alle personalesager.

Denne situation er en påmindelse om vigtigheden af et godt arbejdsmiljø og klar kommunikation mellem medarbejdere, ledelse, og kommunens borgere. Hvidovre Kommune forbliver engageret i at løse de nuværende udfordringer og sikre, at affaldshåndteringen genoptages så hurtigt som muligt.

https://www.hvidovre.dk/om-kommunen/nyheder/2024/marts/mest-stillede-sporgsmal-og-svar-til-situationen-pa-affaldsomradet/

Kilde: Hvidovre Kommune