Bliv IPS-konsulent i Hvidovre og gør en forskel for mennesker med psykisk sårbarhed og misbrug

dato

Hvidovre Jobcenter søger 2 engagerede og fagligt stærke IPS-konsulenter – heraf en IPS-konsulent til en nyoprettet stilling med fokus på borgere med misbrug I Hvidovre har vi arbejdet med IPS siden 2021 – og vi tror på metoden. Med IPS skaber vi håb, retning og varige løsninger for mennesker med psykisk sårbarhed, der ønsker at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. En af vores IPS-konsulenter er flyttet videre til en anden spændende rolle, og vi søger derfor dig, der vil være med til at videreudvikle indsatsen sammen med vores dygtige IPS-team og stærke samarbejdspartnere i psykiatrien.

Herudover har Kommunalbestyrelsen besluttet at investere yderligere i IPS-indsatsen i et nyt og spændende tværfagligt samarbejde med Hvidovre Kommunes Rusmiddelcenter Værket.

Vi søger derfor endnu en IPS-konsulent til en nyoprettet stilling, som vil være med arbejdsplads delt i Hvidovres IPS-team og i Værket.

For begge stillinger gælder det, at du brænder for at gøre en forskel – både i borgernes liv og i udviklingen af en tværfaglig, evidensbaseret metode.

Om IPS i Hvidovre IPS står for Individuelt Planlagt job med Støtte og er en internationalt anerkendt metode, der hjælper mennesker med psykiske lidelser eller sårbarhed med at komme i ordinær beskæftigelse eller uddannelse – og blive der. Det er en recovery-orienteret indsats, hvor vi tager udgangspunkt i den enkeltes håb, drømme og styrker.

Vores nuværende IPS-kandidater har et aktivt forløb i Region Hovedstadens Psykiatri, og vi samarbejder tæt med bl.a. OPUS i Rødovre og F-ACT på Frederiksberg. I IPS-teamet er vi i dag fire engagerede konsulenter – og vi glæder os til at byde to nye kollegaer og en ny koordinator velkommen.

IPS-kandidater vil også fremadrettet være borgere, som både har et forløb i jobcentret og i Rusmiddelcentret.

Din rolle som IPS-konsulent (gælder også IPS-rusmiddelkonsulent) Som IPS-konsulent arbejder du på tværs af beskæftigelses- og psykiatriområdet. Du ser personen og ikke diagnosen - og du er klar til at guide borgere med psykisk sårbarhed/misbrug til at opnå og fastholde beskæftigelse eller uddannelse. Du vil have ca. 20 kandidater, du løbende samarbejder med. Foruden at være fysisk til stede i Jobcentret, vil du også være fysisk til stede i psykiatrien eller i rusmiddelcentret, hvor der er fællessamtaler med kandidaterne.

Dine opgaver vil bl.a. være at:

  • Hjælpe borgere med psykisk sårbarhed/misbrug i gang med job eller uddannelse på ordinære vilkår.
  • Motivere samt opbygge håb og engagement hos borgere i forhold til job og uddannelse, samt hjælpe borgerne til at identificere styrker og ressourcer.
  • Hjælpe borgeren med jobsøgning samt opsøge kontakt til erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner med henblik på at opbygge professionelle relationer sammen med den enkelte borger.
  • Samarbejde tæt med psykiatri, socialpsykiatri, myndighed, rusmiddelcentre og øvrige aktører.
  • Deltage i fællessamtaler med borger, psykiatri, rusmiddelcenter og andre samarbejdspartnere – både i jobcentret, på psykiatriske enheder og i rusmiddelcentret.
Vi håber, at du:

  • Har erfaring med IPS-metoden
  • Har flair for det virksomhedsrettede arbejde og brænder for at skabe jobmatch og muligheder.
  • Er selvstændig, struktureret og har ordenssans i forbindelse med organisering og styring af egne sager og indsatser.
  • Er nærværende og tydelig i din kommunikation – både i kontakten med borgere og samarbejdspartnere.
  • Er god til at skabe tillid hos borgeren og er i stand til at se muligheder frem for begrænsninger.
  • Har lyst til at arbejde metodisk og målorienteret
  • Har humor, overblik og menneskelig pondus – og kan bevare roen, når det bliver komplekst.
  • Har kørekort og kan bevæge dig fleksibelt mellem forskellige lokationer.
Vi tilbyder dig:

  • En meningsfuld arbejdsdag, hvor du er med til at skabe reelle forandringer i menneskers liv.
  • En grundig introduktion og onboarding – og adgang til sparring med faglige netværk og specialister.
  • Et IPS-team med høj faglighed, godt humør og stor gensidig respekt.
  • Tæt og respektfuldt samarbejde med psykiatrien og øvrige aktører.
  • En arbejdsplads med stor fleksibilitet og mulighed for at præge egen hverdag.
  • Indflydelse på udviklingen af en metode i vækst – både lokalt og nationalt.
Praktisk info Forventet tiltrædelse, hurtigst muligt og senest 01.03.2026.

Løn og ansættelsesvilkår: I henhold til gældende overenskomst – enten HK eller Dansk Socialrådgiverforening.

Ansøgningsfrist: 06.01.2025

Samtaler forventes afholdt i uge 3

Har du spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte afdelingsleder Joan Bjerner Jakobsen på tlf. 25 40 40 17.

Vi glæder os til at høre fra dig!

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Hvidovre Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Hvidovre Kommune, Center for Økonomi og Personale, Hvidovrevej, 2650 Hvidovre

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 06-01-2026;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/find-job/ef107680-f683-4c43-9b72-1577e20dc2d7

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet